In 2024 werkten we samen met strategische partners aan een optimale en duurzame economische ontwikkeling en multimodale bereikbaarheid als basis voor brede welvaart. Het programma helpt om Venlo een inclusieve, circulaire en goed bereikbare stad te maken waar het prettig werken, wonen, verblijven, recreëren en leren/studeren is.
De Venlose economie heeft een brede economische basis. In de ‘Economische Visie Venlo 2030 'Van volume naar waarde’ onderscheiden wij vijf speerpuntsectoren agrofood, maakindustrie, logistiek, vrijetijdseconomie en zorg. In 2024 heeft Venlo ook veel arbeidsplaatsen, een sterke kennisinfrastructuur, een groot areaal en kwaliteit van werklocaties en een sterke multimodale ontsluiting.
Centrale doelstelling
We willen van Venlo een centrumstad maken in de (Eu)regio met een brede, duurzame, innovatieve en inclusieve economische basis, die uitblinkt op de cross-overs tussen de vijf speerpuntsectoren en op het gebied van duurzame en multimodale mobiliteit. Deze was onze doelstelling in 2024.
Vanaf 2024 hebben we extra gelet op het benutten van talenten en het versterken van Venlo Kennisstad, het beter benutten van de bestaande ruimte, het versnellen van transities en de positionering van Venlo als veelzijdig centrum van de (Eu)regio. Daarom hebben we de koers bijgestuurd. We willen meer focussen en een grotere samenhang met andere programma’s. Continuïteit stond daarbij voorop. We hebben afgemaakt waar we aan begonnen zijn en hebben de eerder ingezette inspanningen voortgezet.
Een algemene indicator in 2024 van dit programma is het percentage economische groei van Venlo. We vergelijken dit met de groei van Nederland. Er bestaat namelijk een relatie tussen economische groei en brede welvaart. Maar economische groei leidt niet vanzelf tot brede welvaart. De gemeente Venlo koos daarom in de economische visie voor een economische koerswijziging: van volume naar waarde. We hebben in 2024 ingezet op een betere balans tussen economische groei en sociale inclusiviteit (meer mensen moeten ervan profiteren) én op duurzame ruimtelijke inrichting van belangrijke deelgebieden in de gemeente.
Sterke relatie met de regio Noord-Limburg
De economie van Venlo was ook in 2024 belangrijk voor de regio. Net als andere jaren is de samenhang van dit programma met de opgaven uit de regio groot. Verder droeg dit programma bij aan de doelstellingen van de Regiovisie. Thema's als arbeidsmarkt, kennisinfrastructuur, (innovatieve) economie, vrijetijdseconomie, mobiliteit en strategische infrastructuur blijven regionale thema’s. We bleven inzetten op het maximaal benutten van kansen door samenwerking en heldere en open communicatie met onze regionale partners.
Resultaten
De doelen in de begroting voor 2024 hebben we gehaald. Het programma heeft drie programmalijnen met elk hun eigen subdoelstellingen en indicatoren. Voor nu kijken we terug op het jaar 2024:
- Kennisinfra & Arbeidsmarkt
- Economie
- Mobiliteit
Dit leggen we in de volgende paragrafen uit.
Exploitatie
Middelen per programma | Baten / | Realisatie | Begroting voor | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|
4. Welvarend Venlo | Baten | 4.544 | 2.901 | 5.564 | 4.538 | -1.027 |
Lasten | 10.761 | 11.807 | 11.104 | 10.773 | 330 | |
Saldo baten en lasten | -6.217 | -8.906 | -5.540 | -6.236 | -696 | |
Onttrekkingen aan reserves | Baten | 568 | 1.121 | 7.897 | 7.796 | -101 |
Toevoegingen aan reserves | Lasten | 2.047 | 32 | 9.562 | 9.588 | -26 |
Saldo verrekening met reserves | -1.479 | 1.090 | -1.665 | -1.792 | -127 | |
Totaal resultaat programma | -7.696 | -7.817 | -7.205 | -8.028 | -823 |
Middelen per programmalijn | Baten/ | Realisatie | Begroting voor | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|
Kennisinfra en arbeidsmarkt | Baten | 73 | 75 | 7.642 | 7.510 | -132 |
Lasten | 2.773 | 2.752 | 10.668 | 10.416 | 252 | |
Subtotaal Kennisinfra en arbeidsmarkt | -2.700 | -2.677 | -3.026 | -2.906 | 120 | |
Economie | Baten | 1.776 | 1.556 | 3.535 | 1.957 | -1.578 |
Lasten | 5.273 | 5.082 | 6.811 | 5.493 | 1.318 | |
Subtotaal Economie | -3.497 | -3.526 | -3.276 | -3.536 | -261 | |
Mobiliteit | Baten | 3.264 | 2.392 | 2.284 | 2.867 | 583 |
Lasten | 4.762 | 4.005 | 3.187 | 4.453 | -1.265 | |
Subtotaal Mobiliteit | -1.499 | -1.613 | -903 | -1.586 | -682 | |
Totaal resultaat programma | -7.696 | -7.817 | -7.205 | -8.028 | -823 |
Investeringsbudgetten
Budget | Realisatie | Begrote | Realisatie | Restant | |
---|---|---|---|---|---|
Kennisinfra en arbeidsmarkt | 17.856 | 597 | 17.259 | 12.172 | 5.087 |
Economie | 5.197 | 1.585 | 1.320 | 494 | 3.118 |
Mobiliteit | 48.144 | 32.811 | 10.576 | 7.385 | 7.948 |
Totaal investeringsbudgetten | 71.197 | 34.993 | 29.155 | 20.051 | 16.153 |
In de Samenvatting, onderdeel Financieel, zijn de restant investeringsbudgetten opgenomen. Hierin staat op welke investeringen de grootste afwijkingen ten opzichte van de begrote uitgaven 2024 zijn ontstaan. Meer informatie staat in de verantwoording van de investeringsbudgetten per programmalijn.