4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

Trendsportal (regio) en duurzame mobiliteit
De (regionale) projecten die in het Jaarplan Trendsportal 2023-2024 zijn opgenomen, zijn in 2024 gestart en hebben bijgedragen aan de Venlose mobiliteitsdoelstellingen. Daarnaast zijn stappen genomen richting de invoering van een zero-emissiezone en de uitrol van deelmobiliteit. De focus lag op prioritering en samenhang van de projecten en het betrekken van belanghebbenden bij de invoering van de zero-emissiezone in de binnenstad en de uitrol van duurzame deelmobiliteit in diverse wijken.

Toekomstbestendige haven
2024 stond in het teken van het verder uitwerken van de plannen die nodig zijn om op termijn de noordoever (greenfield) en zuidoever (brownfield) zo optimaal en duurzaam mogelijk te (her)inrichten passend bij de locatie, Venlose economie en klimaatopgaven. Eind 2024 is het werk aan de kade voor de uitbreiding van de bargeterminal afgerond. Daarnaast heeft het Rijk meer aandacht en draagvlak voor deze havenontwikkelingen.

Toekomstbestendige stedelijk OV-knooppunt Venlo Centraal
De inspanningen van de provincie Limburg en de betrokken gemeenten in 2024 zorgden ervoor dat tijdens het BO MIRT Landsdeel Zuid 2024 is besloten om de plannen voor de ontwikkeling van Limburg Centraal verder te ondersteunen. Er zijn specifieke besluiten genomen over de vervolgstappen in de uitvoering van het project, zoals het verder onderzoeken van de mogelijkheden voor de locatie van het knooppunt en het verbeteren van de verbindingen naar andere delen van Nederland en het buitenland. Ook wordt gekeken naar de integratie van Limburg Centraal in de bredere plannen voor de bereikbaarheid van de regio, bijvoorbeeld door de inzet van duurzame vervoersopties.

Minister Keizer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft Venlo bezocht in kader van Limburg Centraal. In de Maaspoort is het Nationale Stationscongres 2024 georganiseerd. Tijdens dit congres is veel aandacht geschonken aan Limburg Centraal.

Benutten van de kansen die de Delta Rhine Corridor biedt
In 2024 stond de scope en de planning van de DRC ter discussie. Pas in december 2024 heeft het kabinet een besluit genomen. Besloten is om de scope van de DRC te beperken tot de buisleidingen voor waterstof en CO 2 . De waterstofbuisleiding gaat via Noord-Limburg naar Chemelot. Er komt géén aftakking via Venlo naar Duitsland. Dat lijkt wel te gelden voor de CO 2 -buisleiding. De onzekerheid en vertraging, veroorzaakt door Rijk, Gasunie en TENET heeft er toe geleid dat de regionale studie naar waterstofbehoefte onder bedrijven nog niet is uitgevoerd. Wel zijn in RES-verband de voorbereidingen gestart om deze studie in 2025 uit voeren.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10