Mobiliteit

Wat heeft het gekost

Programmalijn Mobiliteit

Realisatie
2023

Begroting voor
wijziging 2024

Begroting na
wijziging 2024

Realisatie
2024

Verschil

Personeel

298

304

385

391

5

Reserves

215

10

181

170

-10

Overig

2.750

2.078

1.718

2.306

588

Saldo baten

3.264

2.392

2.284

2.867

583

Personeel

1.097

941

1.154

1.431

-277

Kapitaallasten

626

812

628

628

Reserves

32

32

32

Overig

3.039

2.220

1.373

2.361

-988

Saldo lasten

4.762

4.005

3.187

4.453

-1.265

Saldo

-1.499

-1.613

-903

-1.586

-682

Baten
De afwijking, € 583.000 voordeel op de baten, wordt verklaard door:

  • Multimodale ontsluiting (overig € 549.000 nadeel): De afwijking is een nadeel op de baten. Vanwege prioritering van werkzaamheden heeft de havenvisie vertraging opgelopen in 2024. Hierdoor is er minder subsidie ontvangen.
  • Trendsportal (regionaal) (overig € 1,2 miljoen voordeel): De financiële stromen van het samenwerkingsverband Trendsportal worden vanaf 2022 verwerkt in de jaarstukken van de gemeente Venlo. Deze financiële stromen hebben geen effect op het resultaat van de jaarrekening of begroting van de gemeente Venlo.
  • Egalisatiereserve Fonds Havenontwikkeling: De inhoud van deze reserve kan uitsluitend worden besteed aan de haven. Hiermee wordt onder meer het periodiek uitbaggeren van de haven gefinancierd (elke 5 tot 8 jaar). Een overschot op de begrote baten en lasten haven vloeit naar de egalisatiereserve haven.

Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.

Lasten
De afwijking, € 1,3 miljoen nadeel op de lasten, wordt verklaard door:

  • Trendsportal (regionaal) (overig € 1,2 miljoen nadeel): de verklaring voor de afwijking is hierboven opgenomen bij de baten.
  • MIRT Goederencorridor - Realisatiepact knooppunt Venlo: Tijdens het BO MIRT Goederenvervoercorridors in november 2023 is besloten dat Rijk en regio (provincie Limburg en gemeente Venlo) gezamenlijk budget beschikbaar stellen voor het Realisatiepact knooppunt Venlo in de periode 2024-2027. Tijdens het BO MIRT Goederenvervoercorridors in november 2024 is besloten het gezamenlijke budget te verhogen. Op basis van een 50-50 regeling (cofinanciering) gingen we in de begroting 2024-2027 uit van een bijdrage van Venlo van € 387.500 in 2024, met mogelijke extra financiering in volgende jaren. Dekking voor deze bijdrage kwam uit de bestemmingsreserve Regiodeal/Investeringsagenda en was hiermee budgettair neutraal. Omdat het Rijk er niet in is geslaagd om in 2024 haar financiële bijdrage te leveren, zijn de uitgaven in 2024 achtergebleven en doorgeschoven naar de jaren 2025-2027.
  • Personeelskostenbegroting (€ 277.000 nadeel): de toelichting is opgenomen in het onderdeel Jaarrekening bij de ‘Personeelskostenbegroting’.

Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10