Sinds 2019 monitoren we de interne doorwerking van de aanbevelingen van de onderzoeken van de Rekenkamer periodiek. Op twee momenten in de P&C-cyclus leggen we dit vast: in de jaarrekening en de begroting. In de begroting kijken we vooruit en rapporteren we over het onderzoeksprogramma van de Rekenkamer voor het komende jaar. In de jaarrekening kijken we terug welke Rekenkameronderzoeken het afgelopen jaar zijn geweest en wat de stand van zaken van de interne doorwerking van de aanbevelingen is.
Om het proces van de interne doorwerking van de aanbevelingen goed te stroomlijnen, is het interne proces 2022 geactualiseerd. Hierbij zijn taken, rollen en verantwoordelijken belegd. Zo stellen we na publicatie van een Rekenkameronderzoek een plan van aanpak op met acties, planning en deadlines die nodig zijn om de aanbevelingen op te volgen en te borgen in de organisatie.
In deze paragraaf rapporteren we over de volgende Rekenkameronderzoeken:
- Onderzoek ‘Nieuw woonbeleid in Venlo. Wat gaat goed, Wat kan beter?’
- Onderzoek 'Burgerinitiatieven in Venlo'
- Onderzoek 'Aanpak winkelleegstand in Venlo'
- Onderzoek ‘Aansturing sociale basis Incluzio’
- Onderzoek ‘Effecten van cultuursubsidies in Venlo’
- Rekenkamerbrief Klachtbehandeling.
De status 'groen' geeft aan dat de aanbeveling is afgerond, 'oranje' betekent dat de aanbeveling is opgepakt maar nog niet of nog niet geheel is afgerond. Een 'rode' status geeft aan dat de opvolging nog niet is opgepakt.
Gezien de omvang van deze paragraaf is gekozen om de rapportage te beperken tot de stoplichtenrapportage per Rekenkameronderzoek. Uitgebreide informatie over de Rekenkameronderzoeken staat in rapporten op Rekenkamer | Gemeente Venlo .
Onderzoek ‘Nieuw woonbeleid in Venlo. Wat gaat goed, wat kan beter?’
Met dit onderzoek wilde de Rekenkamer uw gemeenteraad bij de nieuwe Woonvisie ondersteunen in uw kaderstellende rol. In het onderzoek wilde de rekenkamer terugkijken en beoordelen in hoeverre het samenspel van de Woonvisie, het Uitvoeringsprogramma en de samenwerking met de woningcorporaties in Venlo (vastgelegd in prestatieafspraken) heeft bijgedragen aan een doeltreffend en doelmatig gemeentelijk woonbeleid. Bij de laatste stand van zaken (september 2024) lieten we u weten dat nagenoeg alle aanbevelingen zijn opgevolgd, met uitzondering van de aanbeveling die betrekking heeft op de regio. Deze aanbeveling hebben we nu ook geborgd in het vervolgproces:
Aanbeveling | Actie | Vervolgplanning | Stand van zaken d.d. 13 februari 2025 | Status |
---|---|---|---|---|
Neem de inhoud mee naar de regio. | Idem | Verkenning met de raad welke thema’s vanuit Venlo op de regionale tafel besproken zouden moeten worden ten behoeve van de nieuwe regionale woonvisie. Dit proces wordt in 2025 doorlopen. | Blijkens de aanbeveling koos de gemeente Venlo nog onvoldoende positie in de regio. Het Rekenkameronderzoek laat zien dat er binnen de gemeente en in de gemeenteraad van Venlo nog in beperkte mate werd nagedacht over de inhoudelijke inbreng en wensen vanuit Venlo in de regio. De samenwerking was vooralsnog vooral procedureel van aard. Regionale overleggen (ambtelijk en bestuurlijk) werden niet optimaal benut om het Venlose standpunt voor het voetlicht te brengen en zo inhoudelijk invloed uit te oefenen op het regionale woonbeleid. |
Onderzoek ‘Burgerinitiatieven in Venlo’
De Rekenkamer wilde met dit onderzoek inzicht bieden in de praktijk van ongevraagde burgerinitiatieven in Venlo: welke plannen en projecten betreft het, welke ondersteuning hebben ze nodig, wat gebeurt er als ze contact zoeken met de gemeente, en waar leidt dit toe? Inmiddels is het Beleidskader Burgerbetrokkenheid in april 2023 vastgesteld, is er op de website van de gemeente een toegangspunt ingericht en de aanpak wordt momenteel in de organisatie bestendigd.
Aanbeveling | Actie | Vervolgplanning | Stand van zaken d.d. 13 februari 2025 | Status |
---|---|---|---|---|
| Informatie op website gemeente voor inwoners die initiatief willen ontplooien. Procesbeschrijving (intern) met route gemeenschaps-initiatieven. | Verder borgen van het concept wijkgericht werken en omgevingsmanagement. Momenteel onder handen. | In april 2023 is het Beleidskader Burgerbetrokkenheid vastgesteld. Inmiddels is ook een eenduidig toegangspunt operationeel (via de website van de gemeente Venlo). In het verlengde hiervan geven wij nu nader invulling aan het concept van wijkgericht werken en omgevingsmanagement. Wij bestendigen deze aanpak momenteel in de organisatie. Daarmee wordt de aanbeveling geborgd in het reguliere proces. | |
| Idem. | - | Zie hierboven. |
Onderzoek ‘Aanpak winkelleegstand in Venlo’
De Rekenkamer heeft onderzoek laten doen naar de aanpak van leegstand in het centrum van Venlo. Aanleiding voor het onderzoek was onder meer de zorgelijke verwachting dat de coronacrisis negatieve effecten zou hebben op de leegstand in binnensteden. Doel van het onderzoek was om vast te stellen of de gemeente de bestrijding van leegstand goed aanpakt. De aanbevelingen zijn allemaal opgevolgd.
Aanbeveling | Actie | Vervolgplanning | Stand van zaken d.d. 13 februari 2025 | Status |
---|---|---|---|---|
| Samen met de stakeholders een binnenstadorganisatie opzetten die een duidelijke structuur en aansturing heeft en door de belangrijkste stakeholders gedragen wordt, waarbij wordt ingezet op uitvoering door deze organisatie bij Venlo Partners. Naast het opzetten van een gezamenlijke organisatiestructuur zijn zowel de verenigde ondernemers als de verenigde vastgoedeigenaren in gesprek over hun organisatie-structuren. | - | Venlostad.com is officieel van stichting naar vereniging omgevormd en heeft haar naam veranderd in ‘Ondernemersvereniging Binnenstad Venlo’ (OBV). Een nieuw bestuur is geïnstalleerd. Op 21 januari 2025 is de samenwerkingsovereenkomst getekend tussen ondernemers (OBV), vastgoed (BIZ) en gemeente. Venlo Partners is en blijft een belangrijke schakel in de uitvoering. | |
| Binnen de gemeentelijke organisatie bepalen welke (bestuurlijke/ ambtelijke) rol de gemeente hierin wil en kan nemen, rekening houdende met juridische en financiële aspecten. | - | Zie aanbeveling 1. |
Onderzoek ‘Aansturing sociale basis Incluzio’
De Rekenkamer heeft het onderzoek gericht op de vraag of de gemeente vooraf duidelijke afspraken heeft gemaakt met Incluzio over de te leveren dienstverlening, en hoe de gemeente daarbij de vinger aan de pols houdt. We plaatsen die afspraken nadrukkelijk in het licht van de gemeentelijke beleidsdoelstellingen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. De opvolging van de aanbevelingen van de rekenkamer is afgerond.
Aanbeveling | Actie | Vervolgplanning | Stand van zaken d.d. 13 februari 2025 | Status |
---|---|---|---|---|
| Rapportage over de beleidsdoelen van het sociaal domein | Q2 2025 | Notitie met voorstel voor items in de rapportage is op 20 november besproken in de commissie sociaal. Er is afgesproken dat een eerste rapportage voor de zomer van 2025 wordt opgeleverd. | |
| Aanpassing van kwartaal- en jaarrapportage: overall wordt meer gekeken naar werkzame interventies en of wijkgerichte acties aansluiten bij de wijk. | Per kwartaal | Elke kwartaalrapportage wordt in overleg aangescherpt op basis van nieuwe inzichten, ontwikkelingen of wensen. Tevens wordt elk kwartaal een wijk uitgelicht in de rapportage. Werkzame interventies vinden hun plek in de nieuwsbrief Incluzio maar zeker ook in de jaarrapportage. Hiermee is een continu lopend proces geborgd dat zorgt voor de gewenste inzichten. |
Onderzoek ‘Effecten van cultuursubsidies in Venlo’
De Rekenkamer Venlo wilde met de uitkomsten van het onderzoek voor de gemeenteraad inzichtelijk maken of - en op welke wijze - de subsidiesystematiek ertoe bijdraagt dat de met subsidies gefinancierde beleidsdoelstellingen bereikt worden en hoe dat inzichtelijk is of (beter) inzichtelijk kan worden gemaakt voor de raad. Daarvoor zijn drie grote instellingen gekozen: de Bibliotheek, het Co (voorheen het kunstencentrum) en de Maaspoort. Verder zijn uit de lijst met andere culturele instellingen die subsidie ontvangen 6 casussen geselecteerd. Gebleken is inmiddels dat er meer tijd nodig is om de aanbevelingen van de Rekenkamer op te volgen. Dit hebben wij uiteengezet in onderstaande rapportage.
Aanbeveling | Actie | Vervolgplanning | Stand van zaken d.d. 13 februari 2025 | Status |
---|---|---|---|---|
| Formuleren van één hoofddoel per speerpunt | 2e kwartaal 2025 | Er is op basis van het Rekenkameronderzoek meer nodig dan sec het formuleren van de hoofddoelen en indicatoren. Hiervoor is onderzoek en analyse nodig, mogelijk aanpassing van beleid, afstemming met onze culturele partners en heldere afspraken met uw raad. Deze acties zijn reeds ondernomen:
De waardescan wordt nu ingezet bij de meerjarige subsidierelaties, als pilot om hiermee ervaring op te doen en dit verder uit te werken. Daarnaast lopen de volgende processen die een eigen route kennen, maar die wel verwant/van invloed zijn:
De raadsconsultatie evaluatie herijking subsidiestelsel is donderdag 31 oktober behandeld in de raad. Het rapport is goed ontvangen. Input was veelal in lijn met de aanbevelingen en verbeteracties waar we al mee bezig zijn. Voor cultuur heeft de evaluatie betrekking op de subsidieregel Amateurkunst, Volkscultuur en culturele projecten. Dit betreft een “technische” evaluatie van de effecten van het huidige subsidieregels. De resultaten zullen we daar waar nodig meenemen in de begroting voor subsidiejaar 2026 en in het op te stellen amateurkunstenbeleid, één van de voornemens uit de cultuurvisie.
In de begroting 2024 besloot u te komen tot een museumvisie die inzicht moet bieden in het museale bestel in onze gemeente en hoe daar in het subsidiestelsel mee om te gaan. Dit onderzoek is ter hand genomen. Onderdeel is een waarderingskader van de musea, de bijdrage aan de doelen van de stad is hier onderdeel van. De museumvisie zullen wij u separaat ter vaststelling aanbieden. Museumvisie is nagenoeg gereed, uw raad zal per RIB worden geïnformeerd om dit ook mee te kunnen nemen in de discussie rondom de Kadernota.
Door besluiten door de jaren heen is de structuur in de culturele infrastructuur vertroebeld. Ook hier gaat het om de bijdrage die de voorzieningen aan de doelen van de stad leveren en wat dat betekent voor hun plek en de subsidierelatie. Dit onderzoek is nagenoeg gereed, waarbij nu een verdere uitwerking volgt op basis van de aanbevelingen van de Rekenkamer, per categorie worden criteria opgesteld in de vorm van een waarderingskader. Het Waarderingskader voor de culturele infrastructuur zal in het derde kwartaal 2025 met uw raad worden gedeeld. | |
| Aan ieder hoofddoel wordt een indicator gekoppeld. | 2e kwartaal 2025 | Zie het bovenstaande. | |
| Via de waardescan wordt inzichtelijk gemaakt hoe de instelling aan de doelen bijdraagt. | 3e kwartaal 2025 | Zie het bovenstaande. | |
| De geformuleerde hoofddoelen / indicatoren vormen vast onderdeel bij de subsidieverstrekking, en komen terug in de bestuurlijke overleggen, op te leveren waardescan en bij de vaststelling van subsidies. | 3e kwartaal 2024 | Zie het bovenstaande. | |
| De rapportages van de gesubsidieerde basisinstellingen zullen worden gedeeld met uw raad. | Vanaf 3e kwartaal 2025 | Zie het bovenstaande. |
Rekenkamerbrief Klachtbehandeling
Met deze brief wilde de Rekenkamer uw raad informeren over de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek naar klachtbehandeling door de gemeente Venlo en enkele verbonden partijen van de gemeente. Het zogenaamde DoeMee-onderzoek is uitgevoerd op initiatief van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers in samenwerking met 65 andere, voornamelijk gemeentelijke rekenkamers. Dat landelijke onderzoek heeft twee producten opgeleverd, die aan deze Rekenkamerbrief zijn toegevoegd: het overkoepelende, landelijke rapport en de factsheet met de resultaten voor de gemeente Venlo. In deze brief rapporteert de Rekenkamer over de belangrijkste resultaten van het onderzoek.
Aanbeveling | Actie | Vervolgplanning | Stand van zaken d.d. 13 februari 2025 | Status |
---|---|---|---|---|
| Idem. | - | Het Jaarverslag Klachten (aantallen, trends en ontwikkelingen) is geïntegreerd in de Jaarstukken 2024. | |
| Idem | - | In het in december 2024 door uw raad vastgestelde beleid op verbonden partijen is ook een passage gewijd aan klachtafhandeling door verbonden partijen. | |
| Idem | Q1 2025 | Wij zullen deze aanbeveling adresseren in de algemene besturen van de verbonden partijen waarin wij participeren. |