Uitvoering regionale projecten Trendsportal
De projecten zijn allemaal actief opgepakt. Zo zijn er 200 gesprekken gevoerd met (grote) werkgevers in de regio om te bekijken of en hoe ze geholpen kunnen worden om hun medewerkers duurzamer te laten reizen. Er zijn uiteindelijk 24 mobiliteitsscans uitgevoerd. In de logistieke aanpak zijn 113 bedrijven aangehaakt en zijn er meer dan 50 concrete maatregelen genomen op het gebied van elektrificatie, kilometerreductie en modal shift.
Naast de uitvoering van deze projecten is er in 2024 vanuit Trendsportal ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het opstellen van de hoofdopgaven van de multimodale mobiliteitsagenda Zuid-Nederland. Dit wordt in 2025 verder uitgewerkt en dient als kader voor de BO MIRT afspraken tussen Rijk en regio in komende jaren. Verdere inhoudelijke verantwoording over de projecten wordt opgenomen in de jaarpublicatie van Trendsportal.
Uitvoeren realisatiepact knooppunt Venlo: haven en emplacement en omgeving
In 2024 zijn we gestart met de verdere uitwerking van het realisatiepact in concretere projecten en het inrichten van de noodzakelijke procesorganisatie volgens het besluit tijdens het BO MIRT Goederenvervoercorridors in 2023. Hierdoor is tijdens het BO MIRT Goederenvervoercorridors 2024 besloten om de rijksbijdrage bijna te verdubbelen. Dat geldt ook voor de regionale bijdrage vanuit het Regionale Investeringsfonds. Anders dan gepland, zijn we in 2024 nog niet gestart met de uitvoering van concrete projecten. Dit komt mede omdat het Rijk er niet in is geslaagd om de toegekende middelen ook daadwerkelijk uit te keren. Wel zijn we eind 2024 gestart met de aanbesteding van een gezamenlijk onderzoek van Venlo, provincie, Rijk en ProRail naar de optimalisatie van de spooras Gekkengraaf-Blerick-Venlo. Dit project is nodig voor de realisatie van het toekomstbestendige stedelijk OV-knooppunt Venlo Centraal.
Havenontwikkeling
De werkzaamheden aan de kade die nodig zijn voor de uitbreiding van de bargeterminal is eind 2024 afgerond. Omdat de kraan nog moet worden geleverd, kan de uitbreiding pas in 2025 in gebruik worden genomen.
Ook zijn er diverse studies opgestart, waaronder een haalbaarheidsonderzoek naar aanleg van walstroom in de haven en de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Noordoever Venlo.
Begin juni 2024 zijn in kader van PIONEERS ongeveer 70 partners uit geheel Europa op bezoek geweest in Venlo. Het gezelschap bracht ook een bezoek aan de haven. De haven is meerdere keren bezocht door ambtelijke vertegenwoordigers van het Rijk en provincie in kader van het realisatiepact knooppunt Venlo.
Om walstroom te realiseren is in 2024 een onderzoek uitgevoerd naar de technische en financiële haalbaarheid voor de binnenvaart (industriehaven) en de cruisevaart (Lage Loswal).
Lobby en onderzoek inzake de Delta Rhine Corridor
In 2024 waren er meer ambtelijke gesprekken tussen Venlo, ministerie, initiatiefnemers en de provincies Limburg en Noord-Brabant. Ook hebben we in mei 2024 de Overlegtafel ammoniak- en gevaarlijke stoffenbuisleidingen opgericht vanwege de veranderde scope van de DRC en ontwikkelingen in Zeeland. Aan deze Overlegtafel doen gemeenten en een aantal veiligheidsregio’s langs de Zeelandlijn, Brabantroute en Maaslijn mee. De betrokken provincies zijn aangesloten als toehoorders. Door deze samenwerking kreeg een brief van Venlo aan de minister van Klimaat en Groene Groei in december 2024 de steun van 13 andere gemeenten. In deze brief stond een reactie op het kabinetsbesluit over de scope en voortgang van de DRC.