Vanaf het begrotingsjaar 2017 zijn gemeenten verplicht de effecten van beleid toe te lichten door een vaste set beleidsindicatoren op te nemen in de begroting en de jaarrekening. De meeste van deze indicatoren zijn te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl, onder 'Besluit Begroting en Verantwoording' van het dashboard 'Lokaal bestuur'. Dat geldt niet voor de beleidsindicatoren op het gebied van bedrijfsvoering. Hiervoor is geen landelijke bron beschikbaar. Deze indicatoren zijn gebaseerd op eigen gemeentelijke informatie.
In deze paragraaf presenteren we deze beleidsindicatoren en lichten we ze nader toe.
Beleidsindicatoren bedrijfsvoering | 2023 | 2024 | 2024 |
---|---|---|---|
Realisatie | Actuele begroting | Realisatie | |
1. Formatie: aantal fte per 1.000 inwoners | 10 | 10 | 11 |
2. Bezetting: aantal fte per 1.000 inwoners | 10 | 10 | 11 |
3. Kosten externe inhuur als % van totale loonsom * | 18% | 8% | 18% |
4. Overhead; % van totale lasten | 10% | 9% | 10% |
5. Apparaatskosten per inwoner | 1.108 | 1.213 | 1.206 |
*Inhuur als onderdeel van het formatieplan (loonkostenbegroting) wordt grotendeels niet separaat begroot. |
Januari 2024 | December 2024 | |||
---|---|---|---|---|
Formatie | Bezetting* | Formatie | Bezetting* | |
Bestuur | 14 | 13 | 14 | 14 |
Teams | 1.078 | 1.106 | 1.126 | 1.159 |
Totaal | 1.092 | 1.119 | 1.140 | 1.173 |
* Betreft de feitelijke personele bezetting in dienst van Venlo met een vaste of tijdelijke aanstelling inclusief reguliere inhuur op reguliere taken. | ||||
* Reguliere inhuur ten behoeve van regionale samenwerking maakt deel uit van de bezetting. |
1 en 2 Formatie en bezetting
De gepresenteerde fte's in de tabel Beleidsindicatoren zijn exclusief formatie en bezetting van B&W, Raadsgriffie en Raad. In de formatie maken we geen onderscheid tussen fte formatie werken voor derden en fte formatie van Venlo zelf.
In de tabel Formatie en bezetting in fte is de ontwikkeling van de totale formatie en bezetting (inclusief bestuur) in 2024 te zien. We hebben meer medewerkers aangenomen. We hebben nu evenveel of tijdelijk meer bezetting in fte. Dit komt doordat we extra capaciteit nodig hadden voor de uitvoering van (tijdelijke) opgaven in de programmabegroting, vervanging bij ziekte en piekbelastingen.
3. Externe inhuur
De totale inhuur ten opzichte van de Personeelsbegroting is 18%. Dit is in lijn met andere 100.000+ gemeenten. Inhuur wordt (grotendeels onvoorzien) slechts beperkt vooraf begroot. Uitgangspunt blijft om zoveel mogelijk opgaven te realiseren via medewerkers in dienst van de gemeente.
4. Overhead
Onder de overheadkosten vallen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Met het primair proces worden de activiteiten bedoeld die rechtstreeks een bijdrage leveren aan de producten en diensten voor onze burgers en bedrijven. Het gerealiseerde overheadpercentage in 2024 is door de gestegen loon- en inhuurkosten hoger dan begroot.
5. Apparaatskosten
De apparaatskosten bestaan uit de loonkosten voor het ambtelijk apparaat, de inhuur en de totale kosten voor overhead (zoals huisvesting en ICT). Kosten voor diensten die zijn uitbesteed, zoals de belastingsamenwerking BSGW vallen niet onder de apparaatskosten. Gemeenten die veel diensten uitbesteden hebben naar verwachting relatief lage apparaatskosten ten opzichte van gemeenten met weinig uitbestede taken.