2. Leefbaar Venlo

Dienstverlening

Mijn Venlo
Om het ervaren gemak en de kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening te vergroten zetten we in op de geleidelijke transformatie van multichannel naar omnichannel dienstverlening. Dit houdt in dat we onze verschillende dienstverleningskanalen bij elkaar brengen, slimmer inrichten en goed op elkaar afstemmen. In 2024 hebben we voorbereidingen getroffen die nodig zijn voor de ontwikkeling van een centraal online portaal, Mijn Venlo. Hier kunnen inwoners en ondernemers straks al hun zaken en contacten met de gemeente vinden en bijhouden.

Wmebv
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) die op 1 juli 2024 in werking zou treden, is opnieuw uitgesteld om gemeenten meer voorbereidingstijd te gunnen. De wet geeft burgers het recht om digitaal zaken met overheden te doen. De wet zal nu op 1 januari 2026 ingaan. Venlo ligt op koers om volledig aan de wet te kunnen voldoen.

Reisdocumentenpiek
Na 5 jaar van lagere aantallen verstrekte paspoorten en ID-kaarten is in 2024 een periode van 5 jaar aangebroken waarin de vraag naar deze reisdocumenten weer fors hoger zal liggen. Dit komt door de gewijzigde geldigheidsduur van reisdocumenten in 2014, van 5 naar 10 jaar. Deze schommelingen vragen om meer organisatorische en personele flexibiliteit dan vroeger. We hebben dit goed opgevangen, mede door de verplaatsing van onze RNI-taken naar de Columbusweg een jaar eerder.

Verbetering adreskwaliteit
Een hoge kwaliteit van gegevens in basisregistraties (juistheid, volledigheid, actualiteit) is een voorwaarde voor de kwaliteit van alle processen en diensten die van deze gegevens gebruik maken. We doen actief mee aan de Landelijk Aanpak Adreskwaliteit (LAA). In 2024 zijn stappen gezet om de adreskwaliteit te verbeteren in de Basisregistratie Personen (BRP). Vanuit de LAA worden regelmatig adressen aangedragen als risicovol. De aansturing en uitvoering van onderzoek naar deze adressen is in 2024 versterkt.

Telefonische bereikbaarheid
De telefonische bereikbaarheid van de gemeente op het algemene nummer (14 077) voldeed ook in 2024 aan de gestelde (branche)norm. De kwaliteit van de contacten is ook in 2024 als zeer positief beoordeeld.

Inclusieve communicatie
Op www.venlo.nl is de mogelijkheid ingebouwd om teksten te vertalen naar een groot aantal andere talen. Op die manier is onze informatie en dienstverlening toegankelijker gemaakt voor groepen nieuwe Venlonaren. Op alle drie centrale websites (behalve venlo.nl zijn dat nu.venlo.nl en archief.venlo.nl ) bestaat sinds eind 2023 ook de mogelijkheid om teksten te laten voorlezen. Om de afstand tussen inwoners en de gemeente te verkleinen en onze dienstverlening inclusiever te maken hebben we in 2024 verder gewerkt aan helderder taalgebruik in brieven.

Archief

Ons gemeentearchief werkt aan de digitalisering van de grote hoeveelheid archieven en collecties. Deze zijn voor iedereen te raadplegen via archief.venlo.nl . In 2024 is het Gemeentearchief gestart met de conservering en restauratie van stukken uit de Magistraatsbibliotheek, de voormalige bibliotheek van het gemeentebestuur van Venlo van 1473 tot de 19e eeuw. De verwachte duur van dit project is 5 jaar. In een latere fase zal dit ook gedigitaliseerd worden voor een optimale toegankelijkheid.

Verkiezingen
In juni zijn de verkiezingen gehouden voor het Europees parlement. Deze zijn naar behoren verlopen. De opkomst in Venlo was 37,5%.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10