De tevredenheid over onze dienstverlening lijkt heel stabiel: al jaren krijgen we in de stadspeiling een 7,2 als gemiddelde van onze inwoners. Dit is overigens geen rapportcijfer maar een samengestelde schaalscore (0-10) op basis van antwoorden op 4 vragen over de dienstverlening in het algemeen. De laatste meting van de stadspeiling was in het najaar van 2023.
Daarnaast meten we direct na een klantcontact hoe gemakkelijk men dit heeft ervaren. Dit ervaren klantgemak is in 2024 gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Zei in 2023 nog 72% dat het (heel) gemakkelijk was om een vraag beantwoord te krijgen, in 2024 was dit 69%. Er is voor deze daling geen duidelijk aanwijsbare verklaring door wijzigingen in de uitvoering van onze dienstverlening. Wel weten we dat de verwachtingen van burgers over de snelheid en gemak van dienstverlening voortdurend toenemen. Om gelijke tred te houden met de verwachtingen of zelfs een inhaalslag te maken is het belangrijk te blijven werken aan de kwaliteit van onze gemeentelijke dienstverlening. In de begroting 2025-2028 zijn daarvoor plannen opgenomen.