2. Leefbaar Venlo

Omgeving

Het aantrekkelijk houden van de leefomgeving.
We droegen bij aan het aantrekkelijk houden van de leefomgeving door:

  • Aanvragen omgevingsvergunningen en diverse soorten meldingen af te handelen
  • Toezicht te houden en te handhaven hierop
  • Klachten en handhavingsverzoeken af te handelen
  • Het faciliteren van bewonersinitiatieven
  • Door het houden van toezicht zijn milieu- en bouwschade voorkomen.
  • We behandelden meer aanvragen voor een omgevingsvergunning (792) dan in voorgaande jaren. Dit komt vooral door het effect van de Omgevingswet, omdat men de activiteiten waarvoor een vergunning nodig allemaal apart moet aanvragen en niet langer samen. In 2024 zijn meer principeverzoeken (233) ingediend. Dat is een goede ontwikkeling, omdat we onder de Omgevingswet slechts acht weken de tijd hebben om een aanvraag te beoordelen. Het is dan prettig dat de aanvraag goed is voorbereid. Daarvan zijn 14 plannen via de omgevingstafel nader ingevuld om de aanvraag volledig te maken voor een omgevingsvergunning of een wijziging van het omgevingsplan.
  • Er zijn 503 omgevingsvergunningen verleend, waarvan 275 voor de activiteit bouwen. Dat is minder dan in voorgaande jaren. Dit komt vooral door economische factoren zoals hogere materiaalkosten. Dat is een landelijke trend.
  • De legesinkomsten zijn ook dit jaar weer toegenomen. De legesinkomsten zijn gekoppeld aan de kosten van bouwprojecten. De kosten voor bouwprojecten waren ook meer. Hierdoor kunnen minder omgevingsvergunningen voor bouwwerken toch meer leges hebben opgebracht.
  • In het eerste jaar onder de Omgevingswet bleek dat het moeilijk is om de juiste vergunningen en toestemmingen aan te vragen via het DSO. Veel (183) van de aanvragen waren incompleet. Het opvragen van aanvullende gegevens of het intrekken van de aanvraag (om een deel van de leges terug te krijgen) zorgde bij veel initiatiefnemers voor vertraging.
  • De extra inzet van toezicht en handhaving sinds 2021 op illegale kamerverhuur zorgde voor meer meldingen. Tijdens de maandelijkse acties zijn 128 controles uitgevoerd. Er zijn 45 zaken afgehandeld.
  • Het aantal handhavingsverzoeken (11) was in 2024 lager dan in voorgaande jaren
  • De RUD Limburg Noord startte met een Plan van Aanpak om in 2026 te kunnen voldoen aan de landelijke robuustheidscriteria aan de omgevingsdiensten.
  • Het milieutoezicht dat onder de basistaken valt van de RUD Limburg Noord is volledig uitgevoerd. Het bodemtoezicht is daarbij geïntensiveerd, doordat ook andere gemeenten steeds vaker een beroep doen op onze beschikbare expertise. Er zijn 103 controles uitgevoerd op de verplichte energiebesparing bij bedrijven. We zijn begonnen bij de vestigingen met de grootste besparingskansen, op grond van het hoogste (verwachte) energiegebruik. Op basis van de bevindingen tijdens deze controles zijn 75 hercontroles uitgevoerd.
  • In juli 2022 heeft Venlo het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. Jaarlijks wordt het Decentraal Uitvoeringsplan SLA 2023 geactualiseerd. In 2024 troffen we voorbereidingen om mee te doen in (eu)regionale meetnetwerken voor luchtkwaliteit.
  • Venlo is al meer dan 20 jaar actief in het verwerven van derde geldstromen voor de sanering van woningen voor wat betreft geluid. In 2024 heeft het Ministerie van IenW een beschikking afgegeven voor het saneringsprogramma van 209 woningen in Tegelen-Steyl.
  • Het erfgoedregister is uitgebreid met 19 nieuwe gemeentelijke monumenten. Daar zit nu ook agrarisch erfgoed bij of objecten die een link hebben met het glastuinbouwverleden van Venlo. We willen in totaal 200 objecten gefaseerd toevoegen, en zo'n vijftig objecten schrappen. Dan omvat het gemeentelijk erfgoedregister straks ongeveer 400 gebouwen en objecten. Dit past bij onze aanpak Venlo maakt van erfgoed Erfgoud.
  • In 2024 zijn er meer bouw- en cultuurhistorische onderzoeken voor gemeentelijke monumenten uitgevoerd. Er kwamen dubbel zoveel subsidieaanvragen binnen voor restauratie, herbestemming en verduurzaming van gemeentelijke monumenten (10 aanvragen in 2024, in 2023 waren dit er 5).
  • Vanuit wijkgericht hebben we meer dan 120 bewonersinitiatieven ondersteund. Voorbeelden zijn de aanleg van calisthenicspark in Venlo Zuid, aanleg van trapveldjes in Blerick, Steyl en Belfeld, organisatie van buurtcamping in Venlo-Oost en de verbetering van groen en onderhoud samen met vrijwilligers in meerdere wijken. Hiermee kreeg de leefomgeving een positieve impuls.

Beheer en onderhoud openbare ruimte en Omgevingskwaliteit
We voerden het dagelijks beheer en onderhoud (regulier werk) van onder andere infra, groenvoorzieningen, afval, civiel, en mobiliteit uit volgens de geldende beheer- en onderhoudsplannen.

  • We voerden onze gemeentelijke zorgplichten voor stedelijk waterbeheer uit volgens het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en de uitvoeringsprogramma’s GRP 2024 (en de afwikkeling van langlopende acties uit de uitvoeringsprogramma' s van 2021, 2022 en 2023). Ook aanvragen voor rioolaansluitingen zijn afgehandeld.
  • De opvang van zwerfdieren is een wettelijke gemeentelijke taak. In de eerste maanden van het jaar moesten we dit zelf doen. Vanaf 1 april is deze taak weer geborgd bij een externe partij.
  • We vernieuwen een aantal straten volgens het principe 'van gevel tot gevel' en richten deze toekomstbestendig in. In 2024 zijn de volgende projectopdrachten vastgesteld: Straelseweg, Gasthuiskampstraat, Craneveldstraat (Venlo) en Diependijkstraat Fase 2, Olmenstraat, Lijsterbesstraat (Blerick). We zijn ook gestart met de plannen voor de Sint Urbanusweg (Venlo) en Maasstraat (Arcen).
  • In 2024 voerden we meerdere projecten uit om de stad in stand te houden, te verbeteren en te ontwikkelen. Dit hebben we deels zelf gedaan en deels uitbesteed. De projecten komen voort uit gemeentelijke plannen, door externe initiatieven en wensen vanuit de inwoners. We hebben op verschillende plekken onderhoud en vervanging gepleegd aan het asfalt en elementenverhardingen, rioleringen zijn onderhouden en kolken gereinigd, groen is onderhouden en waar nodig zijn civiele kunstwerken en openbare verlichting aangepakt.
  • De gemeenteraad besloot in oktober 2024 over het voorstel ‘Afvalinzameling PMD (plastic- en metalen verpakkingen en drankkartons) en restafval’. PMD gaat niet meer apart in de container. Het afval wordt achteraf gescheiden. Voor laagbouw blijft PMD apart ingezameld worden.

Hoogwaterbescherming
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma en het programma Ruimte voor de Rivier zijn twee rijksprogramma's om Nederland waterveilig(er) te maken en te houden. Het Waterschap voert deze programma's uit. Het realiseren van veilige en duurzame dijken en het bieden van ruimte aan het water raakt ook de openbare ruimte. Daarom zetten we in op het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en combineren dit waar mogelijk met andere opgaven.
Dit hebben we in 2024 gedaan:

  • We zijn gestart met de uitwerkingsfase van de dijkversterking Belfeld. We willen in 2025 met de uitvoering starten.
  • In januari hebben we een Ruimtelijk ontwikkelkader voor Vierwaarden vastgesteld met de beleidsmatige uitgangspunten, opgaven, kansen en omgevingskwaliteiten voor het gebied. Dit ontwikkelkader vormt onze inbreng voor de Notitie van Reikwijdte en Detailniveau (NRD) die het Waterschap opstelt. In de NRD staat welke alternatieven worden onderzocht en welke milieu- en omgevingsthema’s in beeld worden gebracht ter voorbereiding op de milieueffectenrapportage (mer).
  • In de NRD wordt nog geen definitieve keuze gemaakt voor een oplossing: dat volgt pas na de mer. We werken nauw met het Waterschap samen om ook onze gemeentelijke ambities een goede plek te geven in dit traject.
  • Voor de Gebiedsontwikkeling Baarlo - Hout-Blerick is een integrale visie voor het gebied opgesteld. Dit is het kader voor de potentiële herbouwlocaties voor de woningen in Laerbroeck die te laag liggen. Ook bespraken we de eerste ontwerpen voor de nieuwe dijk en kwelgeulen en de inrichting van het middengebied met betrokkenen.
  • In oktober is de realisatie van de dijkversterking en - verlegging in Arcen gestart. We maken gebruik van verschillende keringen, waaronder de langste zelfsluitende kering van Nederland. Deze is deels door de bewoners zelf gefinancierd. Tegelijk met dit werk pakken we ook het Schanstorenplein en de boulevard langs de Maas aan.
  • De zelfsluitende waterkering in Steyl was dit najaar klaar' voor het hoogwaterseizoen. Hierna zijn we begonnen met de afrondende werkzaamheden in de openbare ruimte binnendijks.
  • We kijken samen met het waterschap naar de waterveiligheidsopgave richting 2050. Onder de noemer Maas2050 kijken we waar raakvlakken met andere projecten zijn en waar we projecten kunnen combineren (meekoppelkansen).
  • In juni is een pilot, waaronder in Blerick, gestart om bewoners zelf te helpen zichzelf beter te beschermen tegen wateroverlast. Via Water Adviesteams kunnen bewoners en pandeigenaren gratis advies krijgen over bescherming tegen wateroverlast.
  • We maakten op basis van een haalbaarheidsonderzoek met het Waterschap aanvullende afspraken om de nieuwe waterkering bij de Lage Loswal sneller aan te leggen. Dit voeren we gecombineerd uit met de openbare ruimte aan 't Bat/Maaskade.

Implementatie Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Op 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. We zijn gaan werken volgens de nieuwe processen en procedures.

  • De nieuwe werkwijze voor vergunningverlening via de intake- en omgevingstafels voerden we al in 2023 in. Rond de zomer gebruikten we de eerste ervaringen om, samen met ketenpartners, het proces te verbeteren.
  • We hebben een aanbestedingstraject doorlopen voor de ondersteuning door vier bureaus om ons te helpen bij dit proces. Dit was de eerste stap naar het opstellen van een gebiedsdekkend Omgevingsplan.
  • In 2024 werkten we verder aan de omgevingsvisie. Hierbij maakten we een extra tussenstap met de dorpen en wijken om hen goed mee te nemen in de ontwikkelingsstrategie. Zij konden ook gebiedsspecifieke input leveren. De ontwerp omgevingsvisie lag in december 2024 ter inzage. Door de toegevoegde momenten met de dorpen en wijken zijn extra kosten gemaakt. Vaststelling van de omgevingsvisie is nog steeds gepland in de 1e helft van 2025.
Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10