Omgeving

Wat heeft het gekost

Programmalijn Omgeving

Realisatie
2023

Begroting voor
wijziging 2024

Begroting na
wijziging 2024

Realisatie
2024

Verschil

Personeel

34

24

24

Reserves

6.771

6.597

7.522

7.451

-71

Overig

25.893

25.199

26.409

28.420

2.011

Saldo baten

32.699

31.797

33.932

35.895

1.963

Personeel

9.481

9.250

9.816

9.973

-157

Kapitaallasten

4.251

5.155

4.389

4.389

Reserves

8.910

4.271

7.621

7.621

Overig

33.577

37.216

41.057

39.769

1.288

Saldo lasten

56.219

55.891

62.883

61.752

1.131

Saldo

-23.520

-24.095

-28.951

-25.857

3.095

Baten
De afwijking, € 2,0 miljoen voordeel op de baten, wordt verklaard door:

  • Afval (overig € 960.000 voordeel): Het behaalde resultaat op afval is minder negatief dan begroot. Zo zijn de opbrengsten van PMD (€ 280.000), Papier en Karton (€ 55.000) en de afvalstoffenheffing (€ 100.000) hoger. De baten zijn daarnaast hoger door de vrijval van € 516.194 uit de egalisatievoorziening afval.
  • Riolering (overig € 893.000 voordeel): De baten binnen het product riolering zijn hoger dan begroot. Deze hogere baten zijn het gevolg van de vrijval van de egalisatievoorziening voor € 848.818 en de hogere inkomsten van de rioolheffing (€ 40.000).

Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.

Lasten
De afwijking, € 1,1 miljoen voordeel op de lasten, wordt verklaard door:

  • Afval (overig € 460.000 voordeel): De lasten binnen het organisatieproduct afval zijn lager dan begroot. De grootste afwijkingen hebben betrekking op composteren GFT (€ 50.000), ophalen papier en karton (€ 56.000), ophalen PMD (€ 115.000 ). Onderzoekskosten afvalinzameling in eigen beheer (€ 75.000) en project "van afval naar grondstof" (€ 150.000). Daarnaast zijn de lasten voor overige diensten ook lager dan begroot.
  • Beheer openbare ruimte (overig € 803.000 voordeel): Binnen Integraal beheer is er € 250.000 minder uitgegeven. Deze middelen moeten we inzetten voor een toezegging op het burgerinitiatief Roermondseweg. Voor de onderwerpen beheer civiele objecten (€ 130.000), beheer verkeer (€ 140.000) en beheer groen (€ 170.000) hebben we minder uitgegeven dan begroot, door bijvoorbeeld een heroverweging van het onderhands aanbesteden van de onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast is er meer uitgegeven op beheer civiel (€ 155.000) en beheer openbare verlichting (€ 90.000).

Daarnaast is uit onderzoek naar voren gekomen dat DVEP energie voor diverse maanden in 2022 onjuiste energietarieven heeft gehanteerd. Als gevolg hiervan is er een correctie factuur ontvangen, totaal bedrag betreft € 160.000, van DVEP energie over boekjaar 2022.

Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10