Realisatie | Begroting voor | Begroting na | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Personeel | 1.931 | 714 | 1.309 | 1.860 | 551 |
Reserves | 3.958 | 21.976 | 31.666 | 32.522 | 855 |
Overig | 367.816 | 370.336 | 389.360 | 393.165 | 3.805 |
Saldo baten | 373.705 | 393.026 | 422.336 | 427.547 | 5.212 |
Personeel | 32.430 | 34.480 | 35.083 | 34.740 | 343 |
Kapitaallasten | -4.181 | -5.924 | -4.798 | -4.795 | -2 |
Reserves | 8.205 | 26.443 | 32.798 | 33.283 | -484 |
Overig | 32.693 | 40.717 | 35.323 | 35.943 | -621 |
Saldo lasten | 69.147 | 95.716 | 98.407 | 99.171 | -765 |
Saldo | 304.558 | 297.310 | 323.929 | 328.376 | 4.447 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Realisatie | Begroting voor | Begroting na | Realisatie | Verschil | |
Baten | |||||
Financiering | 12.377 | 13.314 | 12.150 | 12.521 | 370 |
Lokale heffingen | 45.205 | 45.332 | 46.690 | 47.141 | 452 |
Overheadkosten | 1.540 | 364 | 1.128 | 816 | -312 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 5.127 | 22.476 | 33.098 | 34.506 | 1.407 |
Uitkeringen gemeentefonds | 309.456 | 311.540 | 329.270 | 332.564 | 3.294 |
Totaal baten | 373.705 | 393.026 | 422.336 | 427.547 | 5.212 |
Lasten | |||||
Financiering | 6.799 | 14.624 | 9.109 | 8.625 | 483 |
Lokale heffingen | 2.100 | 4.323 | 2.102 | 1.989 | 113 |
Overheadkosten | 51.354 | 49.052 | 53.386 | 55.172 | -1.786 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 8.894 | 27.179 | 33.271 | 33.385 | -114 |
Post onvoorzien | 539 | 539 | 539 | ||
Vennootschapsbelasting | |||||
Totaal lasten | 69.147 | 95.716 | 98.407 | 99.171 | -765 |
Saldo algemene dekkingsmiddelen | 304.558 | 297.310 | 323.929 | 328.376 | 4.447 |
Financiering
De afwijking op het onderdeel Financiering bestaat uit de volgende onderdelen:
- Door uitzettingen van tijdelijk overtollige geldmiddelen en een waardestijging van de uitzettingen in het Appafonds is een positief resultaat gerealiseerd van € 115.000.
- Door de personeelskostenbegroting: de toelichting is opgenomen in het onderdeel Jaarrekening bij de ‘Personeelskostenbegroting’.
- Door een hoger banksaldo dan begroot is er € 350.000 meer rente ontvangen.
Lokale heffingen
De OZB-opbrengsten zijn € 478.000 hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door areaal en afwikkelen van bezwaar- en beroepsprocedures die gunstiger uitvielen dan verwacht.
Door een lager aantal honden dan waar in de begroting rekening mee was gehouden waren er in heffingsjaar 2024 € 34.000 minder opbrengsten hondenbelasting.
Overheadkosten
Dit is een breed overheadbudget waarbij de afwijking is ontstaan uit diverse onderliggende overheadcomponenten. De mutaties zijn zowel op baten als op de lasten, hieronder worden de meest prominente onderdelen toegelicht:
Huisvesting
De RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) nam eind 2024 een beslissing over de Venlose tegemoetkomingsaanvraag vanuit de "regeling tegemoetkoming van gestegen energiekosten door opzegging contract SEFE Energy Ltd". Deze regeling is ingesteld vanwege de verplichte voortijdige opzegging van het contract met Gazprom / SEFE. Hierdoor was een overstap naar een andere leverancier noodzakelijk. In de jaarrekening 2023 is hiervoor een bedrag van € 504.000 als tegemoetkoming berekend en alsnog te ontvangen bedrag verantwoord.
De aangevraagde tegemoetkoming is eind 2024 grotendeels afgewezen door de RVO. Hierdoor blijft er een vastgesteld subsidiebedrag over van € 13.378. Volgens de beslissing van het RVO is in 2024 het bedrag van € 490.622 (€ 504.000 -/- € 13.378) ten laste van het resultaat als negatieve baat gebracht.
De gemeente Venlo maakte bezwaar tegen deze beslissing.
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat DVEP energie voor diverse maanden in 2022 onjuiste energietarieven heeft gehanteerd. Als gevolg hiervan zijn er correctie facturen ontvangen, totaal bedrag betreft € 303.000, van DVEP energie over boekjaar 2022.
In het Stadskantoor, Nedinsco en de Commissaris is met sensoren een aantal jaren de bezetting van werkplekken en vergaderruimtes gemeten. Dit is op 31 december 2024 geëindigd. De data kon aanleiding geven om besparingen te realiseren door (delen van) gebouwen in bepaalde periodes te sluiten en daardoor facilitaire diensten, zoals schoonmaak, te verminderen. Deze besparing/baat is niet gerealiseerd, omdat gebouwen gewoon open zijn gebleven.
Overige overhead
Het gaat om een nadeel bij de lasten van de overige overhead. De inhuurkosten zijn hoger vanwege meer en duurdere inhuur ten behoeve van inzet op tijdelijke taken, piekbelasting, vervanging bij ziekte en (tijdelijke) invulling van openstaande vacatures in een krappe arbeidsmarkt.
Overige algemene dekkingsmiddelen
Het surplus boven het plafond van de algemene grondreserve van € 445.000 is toegevoegd aan de algemene reserve (onttrekking algemene grondreserve, toevoeging algemene reserve, per saldo neutraal). Daarnaast is conform vastgestelde bestemming € 535.000 onttrokken uit de Reservering Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU).
De niet gerealiseerde onttrekkingen van € 150.000 uit de reserve Kwaliteitsontwikkelbudget worden binnen de doelstelling van de reserve ingezet in 2025.
Gemeentefonds
De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn de grootste inkomstenbronnen van de gemeente Venlo. Via circulaires ontvangen wij belangrijke informatie over de ontwikkelingen van het gemeentefonds. In de decembercirculaire staat de vertaling van de ontwikkelingen in de najaarsnota van het Rijk naar het gemeentefonds. De decembercirculaire verschijnt te laat om mee te nemen in de begroting van het jaar waar deze over gaat. Het jaarrekeningresultaat op de uitkeringen uit het gemeentefonds komt bijna volledig door de decembercirculaire 2024.
Ten opzichte van de begroting na wijziging sluit het gemeentefonds € 3,3 miljoen voordelig. Dit komt door de hiervoor genoemde decembercirculaire 2024 (€ 3,2 miljoen voordelig) en na-ijleffecten over voorgaande jaren (€ 0,1 miljoen voordelig). Het voordeel van de decembercirculaire ontstaat door taakmutaties (circa € 1 miljoen), hoeveelheidsverschillen (circa € 2,0 miljoen) en algemene mutaties op macroniveau in het gemeentefonds (circa € 0,2 miljoen). De decembercirculaire 2024 komt te laat om mee te nemen in de slotnota 2024.
De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn vrij besteedbaar. Daarmee vormen ze een algemeen dekkingsmiddel. De gemeenteraad beslist hoe dit geld wordt ingezet (budgetrecht).
Waar nodig volgen volgens de verslagleggingsrichtlijnen via het raadsvoorstel over de jaarstukken 2024 voorstellen tot overheveling van budgetten.
Post onvoorzien
De post onvoorzien bij de primitieve begroting wordt jaarlijks afgerond € 539.000. Dit is afgesproken in de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen. Met de vaststelling van voornoemde nota is verder een beleidsuitgangspunt voor de post Onvoorzien vastgesteld. Hierin staat ook dat de onttrekkingen uit de post Onvoorzien direct gekoppeld worden aan de effectuering van de geïdentificeerde risico’s. In 2024 was het niet nodig om de post onvoorzien te gebruiken. De afwijking is incidenteel voordelig. Want het kan niet uitgesloten worden dat er in navolgende jaren geïdentificeerde risico's optreden of iets anders gebeuren waarop we direct moeten handelen. De post onvoorzien is dan een eerste buffer die we kunnen gebruiken zonder dat de middelen voor de uitvoering van de inhoudelijke programma's in het gedrang komen.