3. Grenzeloos Venlo

Public Affairs

Professionalisering Public Affairs
We nodigden belangrijke stakeholders in Venlo actief uit en boden hen interessante programma’s aan. Ook hebben we de samenwerkingsstructuren binnen de organisatie versterkt om de Venlose lobby professioneel te organiseren. Overlegstructuren zijn verder ontwikkeld en beter in de organisatie opgenomen. Ambtenaren die zich met lobby bezighouden hebben een op maat gemaakte leergang gevolgd. Bestuurders hebben een lobby Masterclass gevolgd en een werkbezoek aan Den Haag gebracht. Dit alles heeft gezorgd dat we beter begrijpen hoe we lobby kunnen inzetten om Venlose ambities en opgaven waar te maken. We hebben ons communicatiemateriaal uitgebreid over de gekozen lobbythema’s. De ontvangst van werkbezoeken is verder geprofessionaliseerd. De Venlose positie in bestuurlijke en ambtelijke netwerken is versterkt. Het gaat om netwerken als de VNG, G40, CdK-6B Limburg, Brabant-Stad, regio Noord-Limburg, de Euregio en stedenband partner Krefeld. Verder zijn de relaties met de directe Duitse buurgemeenten verder aangehaald.

Collegebezoeken en werkbezoeken
Er waren diverse bezoeken en werkbezoeken gericht op het versterken van aandacht op Venlose ambities en opgaven. Voorbeelden hiervan zijn:

  • De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
  • De minister van Infrastructuur en Waterstaat
  • Staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg
  • Het college van GS van de provincie Limburg
  • Diverse bilaterale bezoeken van gouverneur en gedeputeerden
  • Gesprekken met verschillende Kamerleden in Den Haag
  • De Belgische ambassadeur in Nederland
  • De gemeenteraad aan Brussel (EU-instellingen).

In de tweede helft van 2024 versterkten we de contacten met de MRE (Metropool Regio Eindhoven) om te kijken naar mogelijke toekomstige samenwerking.

Derde geldstromen
We zijn in 2024 doorgegaan met het professionaliseren van de subsidieverwerving. Hiermee willen we de ambtelijke organisatie beter uitrusten voor de verwerving van externe subsidies voor relevante en projecten en activiteiten die bijdragen aan de ambities en doelstellingen van Venlo. We houden openstellingen van bestaande regelingen in de gaten en volgen nieuwe regelingen. We brachten ook in kaart welke Venlose projecten hier gebruik van kunnen maken. Zo kunnen we projecten financieren die anders niet mogelijk zouden zijn en onze eigen middelen inzetten voor andere Venlose doelen. Van dat laatste is de invulling van de opgave ‘substitutie door middelen derden’ een mooi voorbeeld.

Citybranding
Fase 2 (positionering) is in 2024 afgerond. We zijn gestart met de merkstrategie (fase 3). In deze derde fase staat het merk Venlo centraal en de marketingcommunicatiestrategie om de doelstellingen van citybranding te halen. De merk- en marketingstrategie beschrijft het merk Venlo. Hierin staan aanbevelingen die houvast kunnen bieden aan branding- en marketingactiviteiten. Ook in deze fase is weer ingezet op een participatief traject. Eind 2024 zijn we gestart met fase 4 (creatie). In deze fase werken we aan de visuele uitstraling van het merk Venlo. Dit komt in het Venlo Brandbook. Deze laatste fase ronden we medio 2025 af. Ook bij de uitwerking van deze laatste fase is er sprake van een participatief traject.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10