3. Grenzeloos Venlo

Public Affairs

In 2024 hebben we de Venlose Public Affairs verder verbeterd. Net als in 2023 hebben we meer aandacht besteed aan belangenbehartiging bij de provincie, het Rijk en in Europa. We hebben vooral gelobbyd voor de thema’s uit de Limburgse lobbyagenda, zoals de Delta Rhine Corridor, de ontwikkelingsstrategie (inclusief wonen, infrastructuur en kennisinfrastructuur) en positieve gezondheid (gezonde basisscholen van de toekomst). Dit hebben we ook gedaan op de thema’s internationalisering hoger onderwijs, arbeidsmigratie, gemeentefinanciën en belangrijke infrastructuur. We hebben onze netwerken versterkt en uitgebreid, ook vanwege het aantreden van het kabinet Schoof en de nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer in juli 2024. De bestuurlijke en ambtelijke organisatie is beter geworden in lobby door kennis, betere vaardigheden, meer besef van het belang van lobby en betere samenwerking. Hierdoor kunnen we de lobby beter voorbereiden en kan het effectiever zijn. We willen met Public Affairs ook Europese, nationale en provinciale subsidies (ook wel ‘derde geldstromen’ genoemd) verwerven. In 2024 hebben we veel subsidies gekregen. We ontvingen ongeveer € 60 miljoen aan inkomende subsidies van overheden op Europees, nationaal en regionaal niveau. Verder hebben we de opgave uit de begroting ‘substitutie door middelen derden’ gehaald.
Het plan voor Citybranding bestaat uit 4 fasen: 1. inzicht, 2. positionering, 3. merkstrategie en 4. creatie. Fase 2 en fase 3 zijn afgerond en we zijn begonnen met fase 4. Bij de uitvoering van alle fases is sprake van een interactief proces. De komende jaren gaan we onze merk- en marketingstrategie uitvoeren.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10