PARAGRAFEN

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In het volgende overzicht staan de risico's van de gemeente Venlo in volgorde van belangrijkheid. In de tabel is te zien op welke manier het totaal van de benodigde weerstandscapaciteit is opgebouwd.
Onderstaande risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit. Dit wordt berekend door de financiële impact van een risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
In dit overzicht staan vier risico's opgesomd waarbij de kans dat dit risico zich voordoet hoogstwaarschijnlijk is:

  • 1. Grondexploitatie - Grondverkoop
    Door externe factoren als ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren of aan prijsfluctuaties onderhevig zijn (markt- en afzetrisico’s).
  • 3. Ondertunneling Vierpaardjes
    In juni 2017 besloot de gemeenteraad om over te gaan tot de realisatie van de Onderdoorgang Vierpaardjes. Hiervoor is een investeringsbudget beschikbaar van € 58,3 miljoen. Daarnaast is een reservering voor risico’s opgenomen. Voor ProRail kan starten met de werkzaamheden is een risicovoorziening van 85% van de verwachte risico’s nodig. Voor de werkzaamheden in de openbare ruimte is een risico-voorziening van 50% van de verwachte risico's nodig. Gezien de huidige marktontwikkelingen verwachten we voor het volledige project tot einde werk (december 2025) hogere kosten. Als de onderdoorgang klaar is, wordt de bestaande overweg gesaneerd. Dit gebeurt in twee stappen, eerst cosmetisch en daarna in 2026 permanent. De aanbesteding hiervoor moet ProRail nog opstarten. Ook lopen er nog een aantal juridische claims en belastingschadeclaims in verband met de verwerving van het vastgoed. Deze procedures duren lang. Verder is de capaciteit van het Kernteam een aandachtspunt aangezien gaten door het team zelf worden dichtgelopen.
  • 6. Jeugd
    In de begroting jeugd 2025 zijn de trends van de eerste maanden van 2024 verwerkt. De ramingen zijn gebaseerd op het verzilveringspercentage in 2023, dit kan dalen of stijgen. Tot nu toe namen we deze zogenoemde autonome ontwikkeling niet structureel, maar eenmalig op in de begroting. Vanaf 2025 is deze autonome ontwikkeling meerjarig begroot. Tegelijkertijd is de besparingsreeks uit de Hervormingsagenda Jeugd vertaald naar Venlo, oplopend tot een boogde structurele besparing van € 3,5 miljoen op de uitgaven jeugd per 2028. Het is een risico op welke wijze landelijk invulling wordt gegeven aan de uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd. Een deel van de maatregelen is voor rekening van het Rijk, en is van invloed op maatregelen die we lokaal treffen. Op het moment van opstellen van deze stukken is nog niet duidelijk op welke wijze het Rijk het inhoudelijke én financiële advies van de Deskundigencommissie (rapport Groeipijn) overneemt.
    Gemeenten delen de kosten van het regionaal gecontracteerde aanbod op basis van een verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel wordt grotendeels bepaald op basis van het feitelijke zorggebruik in het laatst afgeronde jaar. Voor de verdeling in 2025 kijken we dus naar de realisatie in 2023. Het aandeel van de gemeente Venlo is in 2024 47,04%. Dit is verwerkt in de begroting 2025. Het definitieve bedrag hangt af van de werkelijke kosten die in 2025 nodig zijn.
    Jeugdhulp kent een mate van onvoorspelbaarheid. Jaarlijks zijn er casussen met een intensieve zorgvraag die bovengemiddelde inzet vragen. Daarnaast zien we de afgelopen jaren een trend van verzwaring van ingezette jeugdhulp, bijvoorbeeld door intensieve 1-op-1 begeleiding. De mate waarin dit jaarlijks doorwerkt kan verschillen. De huidige Jeugdwet is een open einde regeling, er is afhankelijkheid van rechtstreekse verwijzers en de druk op de zorgzwaarte neemt toe (looptijd van jeugdhulp en de zwaarte van de ingezette jeugdhulp). In de landelijke jeugdzorg hebben kleine verschuivingen in volume een (flinke) financiële impact. We hebben op de landelijke jeugdzorg weinig invloed. Daarom zijn de toegenomen kosten in 2024 deels structureel in de begroting opgenomen. Voor het aandeel van Venlo in de lumpsumfinanciering segment 1 hebben we gerekend met de data op basis van de eerste maanden van 2024.
    Bij JeugdzorgPlus is de beweging naar kleinschaligheid in gang gezet. Aanbieders geven aan dat het tarief daarmee niet kostendekkend is: de kosten om groepen in de JeugdzorgPlus overeind te houden blijven grotendeels gelijk. Het etmaaltarief stijgt de komende jaren verder. Dit heeft ook in 2025  aanvullende financiële gevolgen. Tenslotte start de voorbereiding voor een nieuwe inkoop JeugdzorgPlus voor het Landsdeel Zuidoost in 2026. Ook dit heeft meerjarige financiële gevolgen.
    Per 1 juli 2024 is een AMvB reële prijzen Jeugdwet van kracht geworden. De financiële gevolgen gelden bij nieuwe inkoop 2026 en bij contractverlengingen. Eind 2024 is een tarievenonderzoek gestart, daaruit zal blijken of we hier in 2025 al wat van gaan merken of per 2026.
    De beschreven ontwikkelingen kennen financiële risico's en zijn daarom in dit integrale risico Jeugd meegenomen. In de Hervormingsagenda Jeugd staan inhoudelijke maatregelen om het jeugdstelsel te verbeteren. Maar de besparingsopgave is groot en urgent. Dit brengt financiële risico's met zich mee, uiterlijk vanaf 2026. We weten dat er sinds 2015 structureel te weinig middelen voor jeugdzorg voor gemeenten beschikbaar zijn gesteld. De afgelopen jaren compenseerde het Rijk incidenteel gemeentelijke tekorten in de jeugdzorg. En in het regeerakkoord van het kabinet Rutte-IV is een aanvullende besparingsopgave is opgenomen. De laatste besparingsopgave van € 511 miljoen structureel landelijk is in het onderhandelaarsakkoord van mei 2024 geschrapt maar er is nog geen structurele financiële dekking. Bij de uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd wordt duidelijk op welke termijn en in welke mate financiële effecten (meerjarig) te verwachten zijn.
  • 77. Afbouw leasecontract
    ICT-NML heeft het voornemen om het leasecontract met de huidige partij te beëindigen. Dit heeft een forse impact op de investeringsplanning van de gemeenten, afhankelijk van de wijze van afbouw en overgang naar de nieuwe leasemaatschappij. Door ICT-NML is een doorrekening opgesteld over hoe en wanneer het contract mogelijk kan worden beëindigd.

Een toelichting op de overige risico's staat in het 'Bijlagenboek toelichting risico's jaarstukken 2024' dat onderdeel uitmaakt van deze jaarstukken.

Nr.

Risico

Kans

Financiële impact (€)

Benodigde
weerstandscapaciteit
JRK 2024

1

Grondexploitatie - Grondverkoop

Diverse percentages*

4.900

3.550

2

Grondexploitatie - Bouw- en woonrijp maken

Diverse percentages*

7.400

4.550

3

Ondertunneling Vierpaardjes

75%

10.500

7.875

4

Grondexploitatie - Bijdragen van andere overheden

Diverse percentages*

3.600

760

5

Grondexploitatie - Plankosten

Diverse percentages*

5.400

2.910

6

Jeugd

75%

3.250

2.438

8

Toename bezetting beschermd wonen 

50%

470

235

9

BV Campus Vastgoed

25%

1.000

250

11

Juridische risico's*

50%

3.900

1.950

12

Digitale toegankelijkheid

75%

250

188

14

Grondexploitatie - Tijdelijk beheer

50%

700

350

16

Bedrijfsgevolgschade brand

10%

5.000

500

18

Regio Noord-Limburg

25%

3.600

900

21

Calamiteiten Groenbeheer

50%

300

150

22

BTW op sport (was: BTW sport projecten)

25%

525

131

28

Extra Armoedelasten ten gevolge van meer aanvragen vanwege energiearmoede

25%

500

125

29

Wmo maatwerk

50%

500

250

32

Inflatie zorgaanbieders

100%

700

700

33

Zwembad de Wisselslag

25%

1.500

375

34

Meldplicht datalekken

25%

200

50

35

Privacy

50%

200

100

37

Informatieveiligheid

25%

750

188

43

Vertraging project Herinrichting woonwagenlocaties

50%

350

175

46

Rente

50%

900

450

47

Gladheidbestrijding

10%

400

40

48

Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm

10%

300

30

49

Calamiteiten

10%

200

20

52

Flexwoningen Daelweg

50%

5.000

2.500

54

Uitvoerbaarheid irt (wettelijke) ontwikkelingen Participatiewet

75%

500

375

56

Hoogwateropgaven

50%

2.700

1.350

57

Claim toekomstig voordeel IU-Beschermd wonen

50%

500

250

58

Beschermd wonen

50%

285

142

60

Wegvallen huidige aanbieder Inburgering

25%

500

125

61

Bordes NS station Venlo

75%

500

375

63

Continuïteit zorg Mutsaersstichting

25%

1.217

304

64

MGR Sociaal Domein Limburg Noord

50%

1.000

500

65

Doorstroomlocatie Horst aan de Maas

10%

458

46

66

Bijdrage Plan van aanpak RUD Limburg Noord

75%

450

338

67

Onvoorziene / vervroegde verkiezing

50%

200

100

68

Energiekosten i.c.m. vastgoed

50%

825

413

69

GGD

75%

479

359

70

Onttrekking reserve Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw)

10%

1.000

100

71

Uitvoering taken Wet Bodembescherming

25%

4.000

1.000

72

Beheer openbare ruimte - Bijdragen van andere overheden

50%

300

150

73

Accentverschuivingen voor Venlose sociale ontwikkelbedrijven

50%

401

201

74

Geresstraat

25%

8.000

2.000

75

Eigen huisafvalinzameling niet gereed

10%

10.000

1.000

76

MFC Hout-Blerick

10%

5.000

500

77

Afbouw leasecontract

75%

2.350

1.763

* Deze risico's bestaan uit een aantal subrisico's die ieder een afzonderlijk kanspercentage hebben.

In de risicomatrix is bij deze risico's uitgegaan van het gemiddelde kanspercentage

Uit concurrentie-oogpunt zijn deze subrisico's niet afzonderlijk weergegeven.

Risico's in matrix
Op basis van een inschatting van de kans van optreden en de impact zijn de risico's visueel weergegeven in onderstaande matrix. Bij de financiële impact maken we onderscheid tussen hoog, middel en laag risico.

We spreken van een hoge financiële impact bij een bedrag hoger dan € 1 miljoen. We spreken van een middel (hoge) financiële impact bij een bedrag dat gelijk is aan of hoger is dan € 0,5 miljoen en gelijk is aan of lager is dan € 1 miljoen. We spreken van een lage financiële impact bij een bedrag lager dan € 0,5 miljoen.

We zien dat 4 risico's zich in de donkerrode zone bevinden, omdat deze een hoge kans van optreden (75%) hebben in combinatie met een hoge financiële impact (> € 1 miljoen).
Daarnaast zijn 9 risico's in de rode zone, omdat deze een mogelijke tot waarschijnlijke kans van optreden (50% of 75%) hebben in combinatie met een middel (€ 0,5 miljoen - € 1,0 miljoen) tot hoge financiële impact (>= € 1,0 miljoen).
De overige 36 risico's zijn verspreid over de oranje, gele en groene zones. De kans van optreden varieert tussen de 10% en 75% in combinatie met een laag- tot hoge financiële impact afhankelijk van het kanspercentage.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10