Zelfredzaamheid

Wat heeft het gekost

Programmalijn Zelfredzaamheid

Realisatie
2023

Begroting voor
wijziging 2024

Begroting na
wijziging 2024

Realisatie
2024

Verschil

Personeel

39

36

36

Reserves

282

912

2.224

1.803

-421

Overig

7.315

6.916

8.726

8.273

-453

Saldo baten

7.636

7.828

10.950

10.112

-837

Personeel

9.431

9.183

9.708

10.168

-461

Kapitaallasten

2

3

4

2

2

Reserves

1.555

925

716

209

Overig

125.762

133.883

138.136

137.199

937

Saldo lasten

136.749

143.069

148.772

148.085

687

Saldo

-129.114

-135.241

-137.823

-137.973

-150

Baten
De afwijking, € 837.000 nadeel op de baten, wordt verklaard door:

  • Wijkteams algemeen (overig € 510.000 nadeel): Het product Wijkteams algemeen bestaat uit diverse Jeugd- en Wmo-producten en de organisatiekosten van de wijkteams. De belangrijkste afwijkingen lichten we hieronder toe:
    • Jeugd € 614.831 nadeel op de baten: Voor deze afwijkingen verwijzen we naar de lasten hieronder.
  • Reserve Opvang (reserve € 211.000 nadeel): De afwijking wordt hoofdzakelijk (€ 138.000) veroorzaakt door lagere meerkosten van de opvanglocatie Hogeweg. Daarnaast zijn er meerdere kleine voordelige posten.
  • Reserve Wijkteam Algemeen (reserve € 210.000 nadeel): Naast een aantal kleine afwijkingen wordt dit nadeel hoofdzakelijk veroorzaakt door lagere lasten voor de POK middelen (zie toelichting bij POK middelen hieronder bij de lasten). Hierdoor is er € 113.000 minder onttrokken aan de reserve. Dit levert een nadeel op in de baten.

Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.

Lasten
De afwijking, € 687.000 voordeel op de lasten, wordt verklaard door:

  • Wijkteams algemeen (overig € 703.000 voordeel): Het product Wijkteams algemeen bestaat uit diverse Jeugd- en Wmo-producten en de organisatiekosten van de wijkteams. De belangrijkste afwijkingen lichten we hieronder toe:
    • Jeugd € 1.123.608 voordeel op de lasten en € 604.311 nadeel op de baten, hoofdzakelijk veroorzaakt door:
  • Gecontracteerd aanbod jeugd nadeel € 814.000:
    Gecontracteerd aanbod en niet-gecontracteerd aanbod kunnen moeilijk los van elkaar gezien worden omdat hiervoor dezelfde productcodes gebruikt worden. Pakken we gecontracteerd aanbod en niet-gecontracteerd aanbod samen dan is er een nadeel van € 350.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het niet kunnen declareren van verblijfskosten NGA op segment 1. Deze hebben we in de eigen exploitatie opgenomen.
  • Niet gecontracteerd aanbod voordeel van € 510.000 op de lasten en nadeel van € 292.000 op de baten:
    Zie ook gecontracteerd aanbod. Het nadeel van € 292.00 op de baten NGA betreft de lagere doorbelasting van NGA binnen segment 1 naar de MGR.
  • Landelijke jeugdzorg voordeel van € 150.000:
    We zien een lichte instroom op Landelijk TransitieArrrangement, dit zijn echter dure trajecten waardoor een geringe afname toch tot fors hogere kosten leidt.
  • Crisiszorg jeugd en Jeugdzorg+ een voordeel € 420.000:
    De regio Noord-Limburg en dus ook de gemeente Venlo heeft minder gebruik gemaakt van jeugdzorg+. De betaalde voorschotten waren te hoog en deze zijn verrekenend.
  • Jeugdbescherming/ Jeugdreclassering voordeel € 547.000 op de lasten en € 317.000 nadeel op de baten:
    We verstrekken de subsidies aan de GI's op basis van de prognoses die door hen worden aangeleverd. Deze prognoses zijn het gemiddelde van de voorgaande jaren. We zien een daling van het aantal jeugdigen dat een maatregel opgelegd krijgt. We hadden ook verwacht dat de verstrekte subsidie te hoog zou zijn. Het nadeel op de baten heeft te maken met het verrekenen van het voordeel met de regiogemeenten.
  • PGB'S Jeugd voordeel € 150.000:
    De in 2023 ingezette toegenomen vraag voor PGB eigen netwerk neemt af.
    • Wmo € 642.854 nadeel op de lasten, hoofdzakelijk veroorzaakt door:
  • Begeleiding een nadeel van € 239.000:
    De gemiddelde kosten per indicatie zijn gestegen door langere doorlooptijden. Er zijn niet meer indicaties.
  • Hulp bij het huishouden een nadeel van € 143.000:
    Wij zien het aantal indicaties toenemen. Voor deze maatwerkvoorziening zien wij dat de vraag het aanbod overstijgt. Dit is waarschijnlijk te verklaren door uitgestelde ondersteuning door wachtlijsten bij aanbieders.
  • Woon - en vervoersvoorzieningen nadeel van € 170.500:
    Woonvoorzieningen: dit is een gevolg van de stijging van het aantal verstrekkingen, waaronder ook een stijging van het aantal complexe (duurdere) woningaanpassingen.
    Vervoersvoorzieningen: er zijn enkele duurdere hulpmiddelen dan gemiddeld verstrekt. Het aantal verstrekte indicaties blijft door het jaar heen nagenoeg stabiel.
    • Wijkteams algemeen overig € 133.000 voordeel op de lasten, hoofdzakelijk veroorzaakt door:
      • Vrijval voorziening dubieuze debiteuren € 120.000 voordeel:
        Overeenkomstig het voorzichtigheidsprincipe worden alle vorderingen die langer dan een bepaalde periode open staan, voorzien in de voorziening dubieuze debiteuren. Een deel van deze vordering is alsnog betaald door de betreffende debiteuren en dit leidt tot een voordeel.
      • POK-middelen € 113.000 voordeel:
        Dit voordeel is een gevolg van uitstel van de implementatie van het sociaal raadsliedenwerk . Daarnaast zijn de kosten die voortvloeien uit de casuïstiek met de Doorbraakmethode voor een groot gedeelte uit reguliere middelen gedekt. Het budget voor de maatwerkvoorzieningen was daarmee niet volledig nodig in 2024. Deze middelen blijven voor komende jaren gereserveerd voor de hiervoor ingestelde reserve.
  • Opvang (overig € 139.000 voordeel): De belangrijkste afwijkingen zijn:
    • Meerkosten Opvanglocatie Hogeweg een voordeel van € 138.000:
      Dit komt doordat de winteropvang, door het relatief zachte weer, minder vaak geopend is dan verwacht in de begroting.
    • Project Grip op Onbegrip voordeel van € 198.000:
      in 2024 lag het project zo goed als stil. Daarom worden vanuit gemeente Horst a/d Maas geen kosten gefactureerd.
    • Toekomstscenario kind en gezinsbescherming nadeel van € 158.000:
      In de Slotnota 2024 was de verwachting dat de kosten voor Toekomstscenario kind en gezinsbescherming € 275.000 lager zouden zijn dan oorspronkelijk begroot doordat het besluitvormingstraject over de nieuwe visie "Samen voor veilig" vertraging heeft opgelopen. Uiteindelijk zijn er toch meer kosten gemaakt dan verwacht.
  • Reserve Opvang (reserve € 209.000 voordeel): Het voordeel wordt met name veroorzaakt doordat er meer kosten zijn gemaakt dan geraamd bij Toekomstscenario kind en gezinsbescherming (zie toelichting bij 'Opvang'). Hierdoor is er minder toegevoegd aan de reserve dan bij de Slotnota 2024 was voorzien. Dit levert een voordeel op in de lasten.
  • Personeelskostenbegroting (€ 461.000 nadeel): De toelichting is opgenomen in het onderdeel Jaarrekening bij de ‘Personeelskostenbegroting’.

Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:29:08 met de export van 05/07/2025 11:26:10