Programmalijn Meedoen | Realisatie | Begroting voor | Begroting na | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Personeel | 67 | 33 | 33 | ||
Reserves | 8.238 | 2.383 | 4.005 | 2.720 | -1.285 |
Overig | 77.250 | 60.328 | 75.092 | 76.242 | 1.150 |
Saldo baten | 85.555 | 62.711 | 79.097 | 78.994 | -103 |
Personeel | 13.312 | 11.011 | 14.493 | 14.174 | 319 |
Kapitaallasten | 1.637 | 1.842 | 1.583 | 1.583 | |
Reserves | 8.858 | 399 | 6.467 | 7.641 | -1.174 |
Overig | 112.777 | 100.297 | 113.424 | 109.882 | 3.541 |
Saldo lasten | 136.584 | 113.549 | 135.966 | 133.280 | 2.686 |
Saldo | -51.029 | -50.838 | -56.869 | -54.286 | 2.583 |
Baten
De afwijking, € 103.00 nadeel op de baten, wordt verklaard door:
- Arbeidsmarktbeleid regio (overig € 284.000 voordeel): Het voordeel vloeit voort uit de regierol die de gemeente Venlo had op de provinciale subsidie Door Inzicht Aan de Slag (DIADS). Venlo was daar contactgemeente in, mede namens de centrumgemeente Roermond en centrumgemeente Heerlen, alsmede LWV en UWV. Bij de vaststelling van de subsidie bleek dat een deel van de subsidie terugbetaald moest worden die Venlo voorgeschoten heeft. Deze baat betreft de inmiddels door Venlo ontvangen aandelen van de gemeenten Heerlen, Roermond en UWV en LWV in die terugbetaling aan de provincie Limburg.
- Gemeenschapsaccommodaties (overig € 657.000 voordeel): De positieve afwijking komt vooral door de late ontvangst van de energie-eindafrekeningen van de leverancier. Hierdoor konden we de totale GWE-kosten over 2022 en 2023 niet eerder aan de VvE's factureren. De VvE's hebben deze, zoals afgesproken, aan de gemeente voldaan in Q4. De bedragen zijn hoog omdat de energieprijzen destijds sterk waren gestegen.
- Reserve Ontheemden (reserve € 1,2 miljoen nadeel): Doordat er geen nieuwe locatie komt is de geraamde onttrekking aan de reserve van € 1,2 miljoen niet gerealiseerd. Met het oog op de dalende bijdrage per persoon in 2025 stellen we voor om deze middelen in de reserve te houden om de kosten 2025 gedeeltelijk te dekken.
Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.
Lasten
De afwijking, € 2,7 miljoen voordeel op de lasten, wordt verklaard door:
- Arbeidsmarktbeleid regio (overig € 309.000 nadeel): De negatieve afwijking wordt veroorzaakt door afgestemde extra inzet van € 185.000 op proces doorontwikkeling arbeidsmarktregio (regionaal Werkcentrum) in combinatie met een doorloop van verplichtingen van € 70.000 op het afbouwen van de coördinatie op Regionaal MobiliteitsCentrum (als onderdeel van sociaal pakket corona). Tenslotte vielen ook de kosten voor het regionaal bestelde matchtingsplatform ten laste van zogenaamde POW-middelen € 50.000 hoger uit.
- Asielzoekers / Oekraïense ontheemden (overig € 3,1 miljoen voordeel): Het voordeel van € 2.966.000 op de lasten komt met name doordat er toch geen nieuwe locatie voor de opvang van Oekraïense ontheemden komt. Hierdoor is er een aanzienlijk voordeel van € 2 miljoen. Daarnaast is er sprake van diverse andere voordelen door lagere kosten voor onder andere beveiligingskosten en huisvesting van Oekraïense ontheemden (€ 0,6 miljoen) en lagere kosten voor de opvang van asielzoekers (€ 0,3 miljoen). Omdat deze kosten integraal vergoed worden, zijn ook de baten € 0,3 miljoen lager.
- Geldzorgenbeleid (overig € 197.000 voordeel): In 2024 zijn we gestart met de implementatie van het uitvoeringsprogramma aan de hand van het beleidskader Geldzorgen in juni 2023. Dit heeft geleid tot meer aandacht voor het thema. Hierdoor deden meer inwoners een beroep op de inkomensondersteunende regelingen. Op schuldhulpverlening, bijzondere bijstand, meedoenregeling Stadspas, studietoeslag en individuele inkomenstoeslag hebben we een kleine overschrijding. Eerdere jaren gebruikten we juist niet het hele budget.
Op het totale geldzorgenbeleid 2024 is er in principe geen overschrijding. Door een correctie van BSGW in december die we nog moeten verwerken is een positief saldo op de jaarrekening van € 576.000. Hiervan is € 374.000 bij de jaarrekening extra toegevoegd aan de reserve. De reden hiervan is dat een aantal onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma zijn doorgeschoven naar 2025. Denk aan Dalvrij abonnement voor lage inkomens, procesoptimalisatie, MKBA en onderdelen van de communicatiestrategie.
BsGW: BsGW voert voor de gemeente Venlo de regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen uit. In december is de nieuwe prognosewijziging van BsGW ontvangen. Deze is gebaseerd op de kwartaalrapportage 2024-Q4. Dit betekent een vermindering van kosten van € 279.000. Door het woonlastenbeleid van gelijkblijvende tarieven voor rioolheffing en afvalstoffenheffing blijft de kwijtschelding de laatste jaren gelijk. Mede hierdoor is er een positief saldo op het totale geldzorgenbudget.
- Inkomensondersteuning (overig € 343.000 voordeel): De afwijking komt door een iets lagere realisatie-tussenstand bij jaarrekeningmoment dan voorzien bij opstellen van de slotnota. De afwijking is minder dan 1% ten opzichte van de eerder afgegeven prognoses. Het komt doordat uitkeringen met terugwerkende kracht kunnen worden toegekend en beëindigd, zodat een momentopname altijd een onzekerheidsmarge heeft. Als we rekening houden met doorlooptijd kunnen we na circa 3 maanden na het meetmoment met meer zekerheid een precieze afwijking berekenen.
- Wet sociale werkvoorziening (overig € 209. 000 voordeel): Deze afwijking komt door een marginaal hogere uitstroom uit de Wsw dan vooraf verwacht. De uitstroom is weliswaar redelijk voorspelbaar, maar altijd met een bepaalde onzekerheidsmarge.
- Reserve Ontheemden (reserve € 800.000 nadeel): Op basis van de verwachte ontwikkelingen en onzekerheid rondom vergoedingen vanuit het Rijk en de aantallen, storten we een deel van het voordeel op de lasten (€ 800.000) in de reserve.
- Reserve Geldzorgen (reserve € 374.000 nadeel): Deze afwijking van € 374.000 komt door nog niet gerealiseerde automatiseringskosten die doorgeschoven worden naar 2025. Dit is volgens de instelling van de reserve Geldzorgenbeleid.
- Personeelskostenbegroting (€ 319.000 voordeel): De toelichting is opgenomen in het onderdeel Jaarrekening bij de ‘Personeelskostenbegroting’.
Het restant van de financiële afwijkingen is kleiner dan € 200.000. Om die reden zijn er hier verder geen financiële afwijkingen toegelicht.